Muziek verkopen

Muziek verkopen is niet het eerste waar je aan denkt als je je drumstokken of je gitaar oppakt. Veel muzikanten zijn natuurlijk erg bezig met het maken van muziek, maar schieten tekort als het gaat om de marketing van hun muziek. Een optreden in een lokaal café is gauw geregeld, zeker als je bevriend bent met de eigenaar.

Maar je wilt toch ook wel eens verder komen dan dat ene lokale café? Dan kun je niet zonder marketing en een uitgedacht plan. Hoe kun je jouw muziek verkopen?

Afwachten

Veel muzikanten zijn goed in het maken van muziek en dit op plaat zetten lukt vaak ook nog wel. Vervolgens doe je een release in een lokale poptent en verkoop je misschien enkele EP’s aan die-hard fans. De rest van de wereld zal wel volgen toch? Helaas…Tenzij je het geluk treft dat een grote platenmaatschappij je oppikt zul je toch echt jouw muziek als handelsproduct zien. Muzikanten zijn echter kunstenaars en vinden het handelsgedeelte niet zo interessant.

Toch zal een afwachtende houding je niet verder brengen. Marketing draait in principe volledig op het voldoen aan de behoefte van je ‘klant’. In muzikale termen spreek ik liever van ‘fans’ dan van ‘klanten’, dus laten we dit woord gebruiken.

Consumptie van muziek

De ‘consumptie’ van jouw product kan op veel verschillende manieren plaatsvinden. Zo luisteren veel mensen natuurlijk naar mp3, maar ook op cd of plaat. De lokale cafés waar ik eerder al over sprak hebben ook altijd muziek aanstaan, of wat te denken van de supermarkten die achtergrondmuziek afspelen. Kledingzaken die vaak hippe muziek afspelen, discotheken of op festivals.

Zo zie je maar dat er ontzettend veel ‘verkoopkanalen’ beschikbaar zijn voor jouw muziek. Wees jezelf er dus van bewust dat jouw muziek een product is en dat je door middel van marketing dit product aan de man kunt brengen. Je voldoet op een of andere manier toch aan de behoefte van je fans. Ze willen jouw/jullie muziek horen. Je bouwt als het ware een relatie op met je fans.

Jij moet er met jouw muziek dus voor zorgen dat jij op het juiste moment het juiste product voor jouw fans hebt klaarliggen en dat ze ook weten dat er iets nieuws te koop is. En die verkoop kan dus via allerlei kanalen.

Relatie opbouwen met je fans

Met muziek kun je in een klap heel veel mensen tegelijk bereiken. Zeker als jouw muziek op de tv of radio wordt afgespeeld. Tegenwoordig heb je natuurlijk ook veel social media kanalen zoals facebook en youtube. Als iemand jouw muziek leuk vindt, dan koop hij of zij een plaat of een kaartje voor een optreden van je. Ze willen jouw product ervaren en horen. Iets wat onderdeel vormt van jouw muziek is de beeldvorming.

Mensen gaan jou op een bepaalde manier zien. Dit hangt ervan af hoe jij je op het podium en op social media presenteert. Dit imago is wat mensen van je kennen. Mike Portnoy is niet altijd die wilde drummer en Flea (Red Hot Chili Peppers) is ook niet altijd die gekke bassist. Zij moeten ook gewoon eten en zijn ’s avonds moe. Dit krijgen fans echter niet te zien. Zij zien alleen die wilde drummer of die gekke bassist en ze vinden het geweldig om dat personage aan het werk te zien.

Alles wat bij jouw product hoort, heeft invloed op het imago/het beeld wat mensen van jou krijgen.

  • De berichten en de toon van de berichten die jij op facebook etc. plaatst
  • De video’s en videoclips die jij op youtube plaatst
  • De platenhoes die bij je nieuwe album hoort
  • De manier hoe jij bent op het podium
  • Het interview dat jij hebt gegeven aan de lokale krant
  • De foto’s die op je website komen

Je doelgroep

Een echte marketingterm is natuurlijk de ‘doelgroep’. Het gaat er namelijk niet alleen wat je verkoopt, maar ook aan wie je dit doet/wilt doen. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt, dan kun je je op die doelgroep gaan focussen. Speel je in een stevige metalband, dan heeft het weinig zin om supermarkten of Radio 2 te benaderen.

Je moet dus ook de mensen of het type mens leren kennen waar jij muziek voor maakt. Op die manier kun je veel gerichter je muziek verkopen. Denk bijvoorbeeld aan gerichte facebook advertenties of thematische festivals.

Concurrentie

In de muziekwereld zie je vaak dat artiesten met elkaar samenwerken. Maar in de kern zijn artiesten natuurlijk concurrenten van elkaar. Dit betekent echter niet dat je alle andere band de rug toe moet keren. Samenwerken kan voor beiden gunstig uitpakken. Als jullie bijvoorbeeld samen optredens doen, dan komen jullie veel makkelijker binnen bij popzalen. Een zaal kijkt namelijk niet naar hoe goed jouw muziek is, maar naar hoeveel kaartjes jij verkoopt. Zij moeten immers ook elke maand de huur van het pand betalen.

Als je samen met een andere band optredens regelt, dan is dat voor een zaal ook veel aantrekkelijker. Er komen immers fans van beide bands en dat betekent voor een zaal een hogere kaartverkoop en een hogere baromzet.

Snelle wereld

Een bekend gezegde in de muziekwereld luidt: “Aan de top komen is moeilijk, maar aan de top blijven is nog veel moeilijker”. De muziekwereld is een snelle wereld. Het ene moment ben je immens populair, het andere moment is iedereen je vergeten. Welke winnaar van X-factor of the Voice of Holland is nu nog bekend? Juist, een paar maar. Als jij jouw doelgroep wilt blijven boeien, dan moet je dus continu vernieuwen en spannend zijn. Natuurlijk heb je voorbeelden van bands die na 20 jaar nog steeds immens populair zijn en een hele sterke fanbase hebben opgebouwd. Dit duurt echter heel lang en er komt een dosis geluk bij kijken.

Het is dus heel belangrijk om binnen jouw genre op te vallen. Elke metalband heeft een logo waarvan je de bandnaam eigenlijk niet kunt lezen. Rap gaat vaak gepaard met veel kettingen en schaars geklede dames. Maar iedereen binnen zo’n genre doet dit. Het is dus aan jou en jouw creativiteit om op te vallen.

Kortom, de 4 p’s

Om nog even in de marketingtermen te blijven kun je het geheel samenbrengen onder de 4 p’s; Product, Prijs, Promotie en Plaats.

Het product is jouw muziek, plus alles wat daar bij komt kijken qua merchandise (shirts, hoezen, sleutelhangers, etc.) De prijs is het bedrag dat jij vraagt voor de EP, CD, plaat en merchandise. Als je zelf geld hebt geïnvesteerd in het opnemen van de EP, dan wil je wel dat je dit geld weer terugverdient door middel van de verkopen en de gages van de tournee. Je maakt hiervoor dus een begroting. Wat kost het product in totaal en hoe ga je dit geld terugverdienen.

De promotie omvat hoe jij jouw product bekend gaat maken. Wat plaats je op social media, en welke video’s kunnen mensen triggeren om naar het optreden te komen? Kortom, welke kanalen ga je op welke manier gebruiken. Tot slot hebben we de plaats. Waar ga jij jouw product verkopen? De CD winkel kun je tegenwoordig wel vergeten. Speel jij hippe electro beats en werk je bijvoorbeeld samen met een DJ, dan kun je je focussen op discotheken en clubs. Als jij meer classic rock speelt, dan kun je je richten op bruine café’s waar veel dertigers en veertigers komen.

Tot slot wil ik zeggen dat er geen blauwdruk voor succes bestaat. Het zal ook vooral een kwestie van veel uitproberen zijn. Wat werkt en wat werkt niet? En misschien loop je de juiste persoon wel tegen het lijf.